Under måndagen samlades alla 400 lärare på Birger Sjöberggymnasiet för en heldag med utvecklingsarbete i varje ämneskollegium.
Vid de förbundsgemensamma kompetensutvecklingsdagarna samlas alla lärare och skolledare för att lägga gemensamt fokus på det systematiska kvalitetsarbete – hur blir vi bättre tillsammans? Vad kan vi göra annorlunda tillsammans för att våra elever ska lära mer och bättre?
Vi samlas i våra ämneskollegium och utforskar hur vi kan främja våra elevers lärande. Genom samarbete skolenheterna emellan kan vi tillsammans diskutera möjligheter, utmaningar och vidareutveckla undervisningen, berättar Cecilia Hermansson, skolutvecklare i Kunskapsförbundet.
Vårens k-dag – ämnesdidaktiska utmaningar
Huvudsyftet med den gemensamma ämnesdidaktiska utvecklingsprocessen inom Kunskapsförbundet är att utforska hur alla tillsammans kan främja elevens lärande. Detta sker genom samarbete i ämneskollegier, där lärare får möjlighet att lära av varandra och diskutera möjligheter att förbättra och vidareutveckla undervisningen:
På vårens K-dag på Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg möts vi i våra ämneskollegier, där vi utmanar och hjälper varandra att tänka klokare kring vår undervisningspraktik. Under dessa tillfällen möjliggörs professionella samtal kring elevers lärande: Vad kan vi göra annorlunda tillsammans för att våra elever ska lära mer och bättre? Vilka ämnesdidaktiska utmaningar ser vi som ämneslärare i våra ämnen och hur kan vi möta dem?, säger Fredrik Dahl, skolutvecklare i Kunskapsförbundet.
Vårens K-dag erbjöd även möjlighet att fortsätta samtala med kollegor över skolenheter för att skapa en gemensamt förhandlad förståelse kring nya ämnesplaner. Med syftet att ge nya infallsvinklar som utvecklar undervisningen ytterligare.
Lärares lärande är vägen till elevers lärande, avslutar Fredrik.
Utvecklingschef Lisa sammanfattar
Utvecklingsarbetet i Kunskapsförbundet är ett stort tillsammansarbete där samtliga lärares kunskap, erfarenhet och infallsvinklar blir viktiga för att ta steg framåt och utveckla undervisningen. Det systematiska kvalitetsarbetet i Kunskapsförbundet leds av utvecklingschef Lisa Thörn, såhär säger hon efter måndagens K-dag:
Det är alltid mäktigt att se alla lärare samlade och lyssna till samtal om varje lärares praktik, erfarenhet och synvinklar som tar oss framåt. Återigen har Kunskapsförbundets ämnessamordnare tillsammans med Fredrik och Cecilia planerat för en K-dag med hög kvalitet och träffsäkra ämnesområden. Det gör mig stolt. Vi kan vårt utvecklingsarbete i Kunskapsförbundet. Tillsammans blir vi så mycket vi kan!
På Kunskapsförbundets webbplatser använder vi cookies för att ge dig bästa upplevelsen. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.Stäng och godkännIntegritetspolicy