Direktör blir krönikör. Förbundsdirektör Maria Hildefors reflekterar om framtidsdrömmar bland unga.
Vi gillar film här på Kunskapsförbundet. Ibland när vi vill veta vad våra elever tycker och tänker om viktiga saker, som deras utbildning och framtid, intervjuar vi dem och passar på att göra film. Något som dagens unga inte har några som helst problem med. Att bli filmad är lika naturligt för dem som att skriva brev med brevpapper eller prata i en jättetelefonlur med spiralformad sladd för oss över 50. Men bäst som jag satt där på den senaste filmpremiären och beundrade de naturligt avspända unga filmstjärnorna frös jag plötsligt till mitt i en popcorntugga. Det fanns ett problem i elevernas berättelse: de vill bli lärare!
Nu har vi visserligen en del lärarbrist i Sverige, så hur kan det rimligtvis vara ett problem att en oproportionerligt stor andel av Kunskapsförbundets elever vill bli lärare, kanske du tänker. Jo, kruxet är att även om vi behöver fler lärare i Sverige så behöver vi ännu fler undersköterskor, industriarbetare, kockar, rörmontörer, elektriker och fordonstekniker. Fram till år 2035 uppges nästan en svindlande miljon yrkesarbetare saknas på våra svenska arbetsplatser. Då kan ju inte ”alla” bli lärare. ”Jag ska nog inte bli elektriker, utan en ellärare”, säger Tilde som är på väg att ta studenten från vårt El- och energiprogram på Birger Sjöberggymnasiet. Ni hör ju själva.
Så vad gör vi för fel i Kunskapsförbundet? Analysen är lika simpel som fantastisk. Vi har helt enkelt för bra lärare. ”Förbannat bra! De är passionerade. Jag får gåshud ibland när de pratar. De är såpass bra! Det är dem som får mig att själv vilja känna lite på läraryrket” medger Hugo som läser upp sina betyg på Vuxenutbildningen. Inte konstigt att våra elever vill bli lärare, med sådana förebilder.
Eleverna har rätt, som vanligt. En skola kan aldrig vara bra utan bra lärare. Och då handlar det inte bara om goda ämneskunskaper och tydlig lektionsstruktur, som såklart alla hyggliga lärare har. Det viktigaste är ”passionen och relationen med eleverna” som Emil uttrycker det.
Eleverna i våra skolor har tur. Våra lärare är engagerade och passionerade. De välkomnar alla elever oavsett bakgrund och omständigheter och hjälper dem förverkliga sina drömmar och bli så mycket de kan.
Ja, till och med de som drömmer om att bli lärare.
Men den känslan går jag in i sommaren och önskar er en härlig och vilsam sådan!
Marias sommarfilmtips:
Döda poeters sällskap (1989)
Good Will Hunting (1997)
Elever berättar (Kunskapsförbundet 2024)