Kunskapsförbundet Väst / Nyheter / 2025 / 01 / 17

Ring skolklocka ring!

Förbundsdirektör Maria Hildefors ringer in 2025 med en krönika. Vad lämnar vi bakom oss och vi blickar vi fram emot?

Visst känns det bra när ett nytt år precis har börjat? Liksom lite mer hoppfullt, som om allt gammalt och uttjatat fått lämna plats för nytt och lovande. Ring ut det gamla och ring in det nya, ni vet. I skolan är det sedan gammalt att vi både ringer ut och in, och det här nyåret tror jag bestämt att jag ringer ut ungas oro för framtiden, betygsinflation och oseriösa skolhuvudmän. I stället ringer jag in framtidslust, likvärdighet och mycket, mycket yrkesutbildning!

Nyhetens behag ackompanjerat av klockspel låter ju inte så dumt, men så är det förstås det här med nyårslöften. Av tradition är vi i skolan väldigt upptagna av elevers nyårslöften. Elever ska lova att komma i tid, sitta stilla, göra läxor, vara trevliga, bliva nyttiga och allmänt vuxna, också vid mycket unga år. Undrar vad som skulle hända om alla vi i skolan 2025 (elever och föräldrar också förstås) i stället lovade att fokusera på våra egna nyårslöften. Vad vi själva ska ändra på, i stället för vad alla andra ska göra nytt. Nyårslöften bygger ju faktiskt på att man lovar att göra något annorlunda för egen del. Börja träna, vara mer hjälpsam, tjata lite mindre. Men något verkar hända redan i februari. Då har vi svängt om fokus igen och riktar vant blickarna mot andra. Hur många felriktade nyårslöften, det vill säga sådana man vill ge åt andra, ljuder då inte redan genom etern, runt köksborden och på skolexpeditionerna. Du skulle, han måste, de borde.

Men det finns finurliga trix att ta till. Vill man prompt att någon annan ska bättra sig får man fundera på vad man själv ska göra annorlunda för att det ska hända. Det är faktiskt så skickliga lärare jobbar nu för tiden. Näsknäppspedagogik är utringd och, hör och häpna, självrannsakande pedagogik är inringd. Vad kan jag ändra på i min undervisning så att mina elever lär och utvecklas bättre? Men det här knepet fungerar förstås inte bara för lärare utan för alla, i allas vår vardagspedagogik. Beröm tonåringens diskmaskinsurplock, trots att två tredjedelar av allt hamnade i fel skåp, i stället för att påpeka just det. Prova. Något magiskt händer.

Så se upp med omvända nyårslöften och formulera i stället ett klassiskt äkta. Ett som inkluderar en varaktig förändring hos dig själv. Vill man förändra världen, och det finns ju en del behov av det i nådens år 2025, så får man kort och gott rikta blickarna mot sig själv. Det får bli mitt löfte. I år igen. Ring, ring.

Tips

Fina fisken av Ken Blanchard
En liten bok om lycka – Michael Dahlen
Lars Strannegård sommarprat – Kunskap som känns