Kunskapsförbundet Väst / Nyheter / 2025 / 10 / 15

Lärares lärande är vägen till elevers lärande

I måndags samlades Kunskapsförbundets 400 lärare för höstens förbundsgemensamma kompetensutvecklingsdag.

Vad kan vi göra tillsammans för att våra elever ska lära mer och bättre? Huvudsyftet med vår gemensamma ämnesdidaktiska utvecklingsprocess är att utforska hur vi kan främja våra elevers lärande. Detta sker genom samarbete i våra ämneskollegier, där vi har möjlighet att lära av varandra och diskutera möjligheter att förbättra och vidareutveckla undervisningen.

I måndags fylldes Magnus Åbergsgymnasiets lokaler av intressanta samtal och diskussioner. Medans olika ämneskollegium samlades, hade alla yrkeslärare förmånen att lyssna till Christofer Rigdahl, en föreläsning om planering och genomförande av undervisning på yrkesprogram. Budskapet? Fastna inte i elevers eventuella svårigheter av olika slag – det är elevernas olika behov som styr undervisningen. Metoder för att undervisa kan lärare alltid ändra på.

Föreläsningen ledde till många intressanta och viktiga samtal. En givande förmiddag för Kunskapsförbundets yrkeslärare. Cecilia Hermansson, en av Kunskapsförbundets skolutvecklare säger:

”Roligt med K-dag! Jag slås alltid av mångfalden – så många spännande och viktiga samtal en dag som denna. Och alla med detta för ögonen – att utveckla undervisning och skola för våra elevers skull! Härligt!”

De återkommande förbundsgemensamma K-dagarna stöttar lokala utvecklingsprocesser kring ämnesdidaktik. När lärare från olika skolhus träffas, bygger vi en stabil och gemensam språklig, teoretisk och empirisk plattform. Lärares lärande är vägen till elevers lärande.

”Det är som vanligt väldigt roligt att få träffa alla och se hur många vi är som jobbar runt Kunskapsförbundets elever till vardags. Trevliga möten och intressanta samtal i grupperna. Och jättefin service har vi fått. Blåbärssoppan var pricken över i!” Avslutar skolutvecklare Fredrik Dahl.