Kunskapsförbundet Väst

Idrott på våra skolor

Kombinera idrott med din utbildning!

Vi tror på att hälsa och träning ger mervärde för dig under din studietid. Därför ger vi våra elever möjlighet att kombinera idrott med gymnasiestudier. Vi erbjuder både elitsatsning och valbara kurser för din idrott

Nationell idrottsutbildning

Har du en idrott du brinner för som du skulle vilja satsa på? Nationell Idrottsutbildning (NIU) gör det möjligt för dig som idrottar att utveckla dina kunskaper och färdigheter kring idrotten under din gymnasietid, och få en livsstil anpassad till din idrott. Kunskapsförbundets gymnasieskolor erbjuder NIU inom bandy, fotboll och badminton.

Lär mer om NIU på Birger Sjöberggymnasiet, Magnus Åbergsgymnasiet eller Nils Ericsonsgymnasiet.

Idrott via individuellt val

Du har även möjlighet att lägga till idrott som individuellt val, det motsvarar då 200 poäng av din studieplan.

Är du aktiv i en idrottsförening ser vi på Kunskapsförbundet gärna att vi etablerar ett samarbete för att möjliggöra idrott som en del av din studieplan.

Har du frågor?

Kontaktuppgifter till varje skola finns i vänsterspalten. Hör gärna av dig om du har några frågor om idrott under din gymnasieutbildning.