Under tisdagen samlades alla Kunskapsförbundets ämnessamordnare för att under en heldag gemensamt planera vårens k-dagsprocess och dyka djupare i skolutvecklingsarbetet.
Ämnessamordnarna som finns på plats under en dag som denna kommer från de olika skolhusen har en nyckelfunktion i det systematiska kvalitets- och utvecklingsarbetet. Utifrån forskning och beprövad erfarenhet samt utifrån de behov som har kartlagts i de olika ämnena arbetar man sedan tillsammans med frågeställningar för att gemensamt förstå och utveckla undervisningen.
I den förbundsgemensamma processen står just elevers lärande i fokus. För att elevers lärande ska förbättras, behöver vi fundera på vad lärare behöver lära sig eller göra annorlunda. Elevers lärande och lärares lärande hänger ihop.
Stora delar av dagen ägnades åt förberedelsearbete inför vårens olika projekt, men på dagens schema fanns också olika workshops där tre olika teman stod i fokus:
Vetenskapliga texter i utvecklingsarbetet – hur hittar vi vetenskapliga texter som passar för utvecklingsarbete, hur får vi får texter att ”jobba” i utvecklingsarbetet och vad kan vara klokt att tänka på när textläsning ska användas som en del i utvecklingsarbetet?
Olika sätt att undersöka egen undervisning – olika sätt att undersöka sin fråga samt vikten av att engagera elever i utvecklingsarbete
Förbundsgemensamt utvecklingsarbete i lokal kontext – Deltagande skolledare samlades också under dagen i en workshop kring det förbundsgemensamma utvecklingsarbetet
Utvecklingschef Lisa Thörn lyfter vikten av dessa förbundsgemensamma utvecklingsdagar:
”Träffarna med ämnessamordnarna är riktiga guldstunder tycker jag. När man möts en sådan här dag är Kunskapsförbundets ämnessamordnare fokuserade, kreativa och visar ett enormt engagemang för att planera och möjliggöra bra gemensamt lärande för sina kollegor och sig själva med utgångspunkten att förbättra undervisningen. Det är så mycket positiv energi och fina samtal om undervisning och vad som kan skruvas på för att göra det än bättre! Jag är verkligen stolt över det arbete som görs.”