Kunskapsförbundet Väst

El- och energiprogrammet

El- och energiprogrammet passar dig som gillar att arbeta praktiskt, är teknikintresserad och vill ut i arbetslivet direkt efter gymnasiet.

Om du gillar att lösa problem och har ett teknikintresse så erbjuder vi den grund du behöver för att bli så mycket du kan inom elteknikbranschens många områden. Hos oss kan du välja mellan yrkesutgångarna Elteknik – InstallationElteknik – Distribution och Automation. Du får lära dig om produktion, installation, distribution och underhåll av system för el samt automation. Under utbildningen jobbar vi också med service och kundbemötande, arbetsmiljö och säkerhetsfrågor så som standarder och informationssäkerhet. Du kan börja jobba direkt efter utbildningen eller fortsätta studera inom yrkeshögskolan. En annan möjlighet är att läsa extra kurser för att kunna studera vidare på högskolan. När du avslutat din utbildning får du grundläggande behörighet till yrkeshögskolan.

Under första året läser alla samma ämnen. Inför årskurs 2 väljer du inriktning som ger grundenför den yrkesutgång du vill bli. Du har minst 15 veckors utbildning ute på en arbetsplats, så kallad APL, under årskurs 2 och 3. Praktiken ger dig erfarenheter och bra kontakter som du kan dra nytta av när du söker jobb.

Exempel på jobb efter examen drifttekniker, underhållstekniker, process- och automationstekniker,
industrielektriker, installationselektriker, distributionselektriker, driftoperatör, nätverkstekniker.