Kunskapsförbundet Väst

Bygg- och anläggningsprogrammet

Gillar du att arbeta praktiskt och kreativt? Vill du jobba direkt efter gymnasiet? Bygg- och anläggningsprogrammet är programmet för dig som gillar att arbeta med händerna.

Byggprogrammet på Magnus Åbergsgymnasiet är en ”Branschrekommenderad utbildning” av Byggnadsindustrins yrkesnämnd (BYN). Det betyder att du kan vara säker på att din utbildning är väl förankrad hos arbetslivet och att du får med dig nödvändiga kunskaper redan från start.

Det är ett yrkesprogram som ger dig både den praktiska och teoretiska grunden du behöver för att arbeta i byggbranschen. Hos oss kan du välja mellan yrkesutgångarna träarbetare, betongarbetare, murare, plattsättare eller målare.

Här utvecklas du som yrkesarbetare. Du lär dig om byggnation och anläggning vid nyproduktion, ombyggnad och renovering. Förutom att bygga dina kunskaper och färdigheter, kommer du att få lära dig om branschens olika yrken och hur du driver ett eget företag inom det yrke du har valt. Inom alla inriktningar tar vi även upp lagar och regler, arbetsförhållanden, riskbedömningar och andra frågor som inte har med själva yrkeserfarenheten att göra, men som man bör kunna innan man börjar jobba inom branschen.

Här jobbar du tätt tillsammans med klasskompisar, lärare och våra samarbetsföretag. Du får direkt börja praktisera dina kunskaper och träna din färdighet, både genom övningar och riktiga projekt på skolan. Det arbetsplatsförlagda lärandet (APL) som börjar i årskurs 2 är ett mycket viktigt inslag i utbildningen. Det betyder att du är på en arbetsplats inom ditt yrkesområde. Då får du skapa ett kontaktnät som är viktigt när du ska ut i arbetslivet.