Kunskapsförbundet Väst

VVS- och fastighetsprogrammet

Har du intresse för teknik och vill arbeta praktiskt med montering och underhåll? Då kan VVS- och fastighetsprogrammet vara något för dig!

Vårt samhälle är beroende av energi, vatten, ventilation, kyla och värme. Som VVS-montör ser du till att dessa system fungerar effektivt. VVS- och fastighetsprogrammet på Nils Ericsonsgymnasiet erbjuder inriktningen VVS. Du får då grundläggande yrkesutbildning för att arbeta inom energibranschen i framtiden.

På programmet får du lära dig om installation, drift, underhåll, reglerteknik och energioptimering. Du lär dig hantverk som att svetsa, löda, felsöka och reparera. Dessutom lär du dig att förvalta och underhålla fastigheter, tekniska anläggningar och system. Miljöhänsyn, kretsloppstänkande och teknikens betydelse för utveckling av ett hållbart samhälle är viktiga frågor under hela utbildningen.

Det finns även möjlighet att läsa till ämnen för allmän högskolebehörighet.

Efter avslutad utbildning på VVS- och fastighetsprogrammet blir du behörig till yrkeshögskolan. Yrkeshögskoleutbildningarna kan leda till en yrkeshögskoleexamen (minst ett år) eller en kvalificerad yrkeshögskoleexamen (minst två år). Där finns många exempel på utbildningar där du kombinerar teori och praktik.

Utbildningen varvar teori och praktik. Du får träna dig i att ta ansvar, arbeta självständigt och även lära dig hur du driver ett eget företag. Under skoltiden gör du ca 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL). Här kan du verkligen känna på det yrke som du utbildar dig till. Dessutom knyter du nära kontakter med företag inom branschen, vilket ger dig goda möjligheter till sommarjobb mellan årskurserna och ett försprång när du ska ut i yrkeslivet. Visste du att vi dessutom har blivit utsedda till “Förstklassig skola” av VVS-branschens Yrkesnämnd?