Kunskapsförbundet Väst / Nyheter / 2022 / 03 / 07

Vi står redo att hjälpa

Situationen i Ukraina påverkar oss alla känslomässigt. Många är vi som undrar hur vi kan hjälpa till. På Kunskapsförbundet står vi redo för att kunna bemöta de flyktingar från Ukraina som eventuellt kommer att hänvisas till Trollhättan och Vänersborg. Vi planerar för ett utökat behov av utbildning inom exempelvis SFI och på gymnasiets Introduktionsprogram.

Hjälpa
Som privatperson finns många olika alternativ för att ge stöd till befolkningen i Ukraina, via hjälporganisationer eller olika privata alternativ. Tänk på att det kan vara klokt att välja hjälporganisationer som kontrolleras så att pengarna går till det ändamål som utlovas, dessa har så kallade ”90-konton”.
Hos Svensk insamlingskontroll hittar du organisationer med kontrollerade 90-konton.

Källkritik
Vid kriser och allvarliga händelser är det extra viktigt att vara källkritisk. Sök information från olika källor för att få en bild av läget och sprid inte vidare obekräftade rykten.
Källkritik – Krisinformation.se

Mer information om invasionen i Ukraina
www.krisinformation.se