Kunskapsförbundet Väst / Nyheter / 2016 / 02 / 11

Certifierade för Vård- och omsorgscollege

Vid en högtidlig ceremoni på Fyrbodal i Uddevalla delade föreningen Vård- och omsorgscollege officiellt ut den regionala certifieringen till utbildningsanordnare och arbetsgivare i Fyrbodalsområdet. På plats var politiker och tjänstemän från NU-sjukvården, kommunerna i Fyrbodal, Arbetsförmedlingen, fackförbundet Kommunal, Västra Götalandsregionen och föreningen Vård- och omsorgscollege.

Vård- och omsorgscollege är en samverkansform mellan branscher och utbildningsaktörer och syftet är att ge studerande utbildning med så god kvalitet så att de kan få jobb och att förse branschen med kompetent personal. Inom ramen för certifieringen skrivs bland annat avtal om praktikplatser och handledarutbildningar och eleverna får diplom efter genomförd utbildning. Dagens tillställning var den 20:e regionala certifieringen i Sverige.