Vuxenutbildningen / Eftergymnasial nivå

Främjande av psykisk hälsa hos äldre

Vi söker dig som vill göra skillnad och arbeta för att äldre ska må bättre. Ångest och depression är vanligt bland äldre, men det upptäcks i lägre grad än i övriga åldersgrupper. Med vår kurs ”Främjande av psykisk hälsa hos äldre” kommer du att få den kunskap och kompetens som behövs för att kunna göra en positiv skillnad.

Under kursens gång kommer du att lära dig om aktuella lagar och välfärdsteknik som kan öka livskvaliteten för äldre personer, deras familj och närstående. Du lär dig också om kris- och sorghantering.

Vår utbildning riktar sig specifikt till dig som har arbetat heltid med patientnära arbetsuppgifter som färdigutbildad undersköterska i minst ett år. Syftet med kursen är att ge dig kunskap att känna igen tecken på psykisk ohälsa hos äldre, och att kunna planera, genomföra och följa upp omvårdnadsinsatser för att främja ett bättre mående för den enskilde och deras anhöriga.

Efter avslutad kurs kommer du att vara rustad med nödvändig kompetens för att bemöta äldre personer utifrån ett professionellt förhållningssätt som stödjer självständighet, självbestämmande, inflytande och delaktighet. Du kommer också att kunna hitta och tillämpa verktyg och hjälpmedel anpassade efter individens behov.

Målet med kursen är att du som undersköterska ska kunna känna igen tecken på psykisk ohälsa, arbeta med omvårdnadsinsatser, bemöta den enskilde på ett professionellt sätt, samt kunna kommunicera åtaganden och lösningar på både svenska och engelska. Tillsammans kan vi bidra till att förbättra den psykiska hälsan hos äldre och skapa en mer välmående och omsorgsfull äldrevård. Sök kursen idag och gör skillnad i äldrevårdens framtid! ✨

Plugga och arbeta samtidigt!

Den här kursen på 50 YH-poäng går på distans med flexibel studietakt, vilket innebär att du kan fortsätta arbeta vid sidan av studierna. Utbildningen ges helt på distans, under 13 veckor och består av till största delen av förinspelade/förplanerade moduler.

Våra YH-utbildningar är kostnadsfria. Det som kan tillkomma är kostnad för kurslitteratur.

Kursens innehåll

Under kursen behandlas följande områden:

• det normala åldrandet ur ett fysiskt, psykiskt och socialt perspektiv
  • psykiska och neuropsykiatriska sjukdomar samt psykisk ohälsa hos äldre (kännetecken och symtom, insjuknandet och bakomliggande faktorer samt hur de påverkar dagliga funktioner och livskvalitet för den sjuke och närstående)
  • samhällets och omgivningens syn på åldrande och psykisk ohälsa
  • förhållningssätt till, och bemötande av, personer med psykisk sjukdom eller psykiska funktionshinder
  • verktyg och hjälpmedel för att i undersköterskans roll bidra till ökad psykisk hälsa hos äldre, bland annat med hjälp av välfärdsteknik som kan öka trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet – de funktioner i samhället som i sitt arbete kommer i kontakt med äldre som mår dåligt, och hur de samverkar – hur läkemedel kan påverka personer med psykiska funktionshinder
  • etiska dilemman kopplade till psykisk ohälsa – relevanta lagar, riktlinjer och nationella register.

Viktiga datum 📝

Ansökan är stängd
Ansökan stängde 28 september 2023
Kursen startar 25 september 2023
Kursen slutar 22 december 2023

Kursen pågår i 13 veckor.

Hur ansöker jag?

Ansökan är nu stängd

Klicka här för att söka kursen

Första gången du går in på ansökningsportalen måste du skapa ett konto. Du får då en länk skickad till din e-post adress. Klicka på länken i din e-post och skapa ett lösenord. Därefter kan du åter gå in på ansökningsportalen och logga in för att skapa en ansökan till vår yrkeshögskola.

Behörig?

Yrkeserfarenhet:

Ett års heltid inom vården som färdigutbildad undersköterska.  Om du arbetat deltid så behöver längre tid styrkas med arbetsgivarintyg.

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper:

• Etik och människans livsvillkor
  • Medicin 1
  • Svenska 1 eller Svenska som andraspråk 1
  • Vård- och omsorgsarbete 1
  • Vård- och omsorgsarbete 2

Vad baseras urvalet på?

Urvalet baseras på hur länge du har arbetat. Var därför noga med att skicka in arbetsgivarintyg som styrker att du arbetat som undersköterska. Av arbetsgivarintyget ska det framgå i vilken omfattning du arbetat (i tid och timmar eller procent) samt vilken befattning du haft.

Frågor?

Kontakta studie- och yrkesvägledare:
Ella Höglind – ella.hoglind@kunskapsforbundet.se
Jennie Ivarsson – jennie.ivarsson@kunskapsforbundet.se