Vuxenutbildningen

Sommarvux

Vuxenutbildningen erbjuder sommarvux 2024. Ansök senast 3 maj.

Sommarvux på Vuxenutbildningen

Under sommaren 2024 erbjuder vuxenutbildningen dig möjlighet att få handledning av lärare för att kunna förbereda dig, repetera och eventuellt validera mot en specifik nationell delkurs eller kurs på grundläggande eller gymnasial nivå. Du gör uppgifter och tränar med stöd av lärare dina kunskaper mot en specifik kurs. Vissa tillfällen kommer vara obligatoriska. I övrigt planerar du dina studier tillsammans med dina lärare. Under senare delen av kursen kan du få möjlighet att genomgå en prövning för betyg i den kurs som du fått handledning i.

Vilka kurser kan jag läsa i sommar?

Vi försöker erbjuda så många kurser som vi kan, men vi kan inte garantera plats på alla kurser. Vilka kurser vi kan bevilja beror på hur många som sökt respektive kurs. Laborativa kurser kan vi inte erbjuda under sommaren (exempelvis fysik, kemi, biologi, komvuxarbete).

Hur många kurser får jag läsa i sommar?

Du kan som mest ansöka om och bli beviljad att få handledning inom två kurser på grundläggande eller gymnasial nivå. Varje kurs är en orienteringskurs omfattande 100 poäng på gymnasienivå, vilket ger dig möjlighet att söka studiemedel via CSN.

Viktiga datum

• Ansök senast: 3 maj
  • Obligatorisk uppstart: 3 juni
  • Studieperiod: 2024-06-03 – 2024-08-09

Ansökan

Du använder ansökningsblankett för ”SOMMARVUX” för att ansöka. Du hittar blanketten längst ned på sidan. Lämna in ansökningsblanketten till Vuxenutbildningen. Du kan lämna in din ifyllda blankett så här:

• e-post: infovuxkfv@kunskapsforbundet.se
  • Lämna i reception: Lämna i brevlådan vid Komvux reception, Vänerparken 5.
  • Posta blankett: Vuxenutbildningen, Box 317, 462 24 Vänersborg

Kontakta Studie- och yrkesvägledningen

Om du har frågor eller behöver hjälp är du välkommen att kontakta Studie- och yrkesvägledningen. Tänk på att under ansökningsperioder kontakta i god tid och eventuellt boka tid för ett längre samtal. Läs mer om Studie- och yrkesvägledningen här.