Magnus Åbergsgymnasiet / Nyheter / 2014 / 12 / 05

Ekonomiprogrammet kvalitetsstämplat – igen

Efter en re-certifieringsprocess innehållande verksamhetsrapport, nytt certifieringsdokument och skolbesök från certifieringsorganet får ekonomiprogrammet förnyat förtroende och följande vitsord:

”Skolbesök, verksamhetsrapport och certifieringsdokument tyder på en mycket väl fungerade utbildning som uppnår kriterierna. Vid besöket noterades särskilt arbetslagets systematiska kvalitetsarbete kring ekonomiprogrammet och integrationen av matematikämnet i programkaraktären.

Certifieringsorganet, Diplomerad Gymnasieekonom”

Diplomerad Gymnasieekonom blir den elev som uppfyller de krav, och uppvisar de kompetenser, som satts upp av certifieringsorganet för konceptet ”Diplomerad Gymnasieekonom”. I korthet handlar det om att eleven ska visa att hon/han är både antagningsbar (till högskola/universitet) och anställningsbar. För lärare på Magnus Åbergsgymnasiets ekonomiprogram handlar ”Diplomerad Gymnasieekonom” om att kunna uppvisa den kvalitet i undervisningen som certifieringsorganet kräver. Bland annat ställs krav på goda näringslivskontakter, och verklighetsbaserat lärande; elevens ska beredas möjlighet att skaffa sig en rad kompetenser, och utbildningen måste också garantera att man ger eleven nödvändiga praktiska färdigheter i de digitala affärssystem som används för lönehantering och bokföring ute i arbetslivet.

För Ekonomiprogrammet på Magnus Åbergsgymnasiet handlar utbildningskonceptet ”Diplomerad Gymnasieekonom” också om att kunna uppvisa god kvalitet och goda resultat inför en kritiskt granskande extern aktör med höga kvalitetskrav. Att utbildningen återigen blivit certifierad är en kvalitetsstämpel på programmet och det är ett privilegium att få erbjuda våra duktiga elever något extra.

För eleverna handlar det just om att få en möjlighet att få med sig ”något extra” från gymnasiet. Om man ser till att skaffa sig de kompetenser och betyg som krävs för att bli Diplomerad Gymnasieekonom har man förtjänat det diplom som visar för en arbetsgivare hur eleven är både antagningsbar och anställningsbar.