Na­tio­nell id­rotts­ut­bild­ning (NIU)

Pågående

Utövar du en idrott på fritiden? Har du en dröm om att kunna satsa på idrotten? Genom att läsa Nationell idrottsutbildning (NIU) kan du kombinera idrott med dina gymnasiestudier.

Nationell Idrottsutbildning (NIU) gör det möjligt för dig som idrottar att utveckla dina kunskaper och färdigheter kring idrotten under din gymnasietid, och få en livsstil anpassad till din idrott. På Nils Ericsonsgymnasiet erbjuder vi specialidrott inom badminton och fotboll.

Kombinera med ett gymnasieprogram

Genom NIU kan du addera fler timmar idrott till din studieplan. Idrottsutbildningen kan väljas till samtliga nationella gymnasieutbildningar. Kurserna omfattar 400 poäng och placeras på det individuella valet samt programfördjupningen. Observera att du får olika påverkan på studieplanen beroende på vilket gymnasieprogram du väljer att kombinera NIU med. Prata med din studie- och yrkesvägledare om du vill veta mer om vad NIU innebär för din studieplan.

Välutbildade instruktörer

Våra instruktörer som undervisar i NIU har lång erfarenhet inom idrott. Med stort engagemang arbetar de för att du ska utvecklas inom din sport och nå nya mål.

Inriktningar

Fotboll

Genom att läsa Nationell idrottsutbildning med inriktning fotboll får du möjlighet att förvandla ditt fritidsintresse till spetskompetens under skoltid. Vi erbjuder professionell träning och utveckling, vilket kan bana väg för en framtida karriär på och utanför planen.

Badminton

Om du väljer att läsa badminton på gymnasiet erbjuder vi en unik balans mellan utbildning och effektiv träning, vilket förbereder dig för det professionella idrottslivet. Här får du chansen att utvecklas i en stimulerande miljö där dina ambitioner och drömmar står i fokus.

Intresserad av att göra en bandysatsning under skoltid?

På Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg erbjuder vi Nationell idrottsutbildning med inriktning Bandy.