Nils Ericsonsgymnasiet / Nyheter / 2024 / 10 / 16

En lyckad (smyg)start för Science Club!

Förra veckan samlades ett gäng förväntansfulla elever för att vara med på Science Club betatest. Ett tillfälle för eleverna att komma med tankar och idéer inför kommande premiär.

I torsdags förra veckan, efter de vanliga lektionerna tagit slut, samlades ett gäng elever på Birger Sjöberggymnasiet. Intressanta samtal och diskussioner fyllde rummet och många spännande och innovativa idéer kläcktes.

”Tanken med att smygstarta projektet med ett betatest var att ge eleverna möjlighet till att påverka vad Science Club ska vara och innehålla. Vi vill ju veta vad eleverna är nyfikna på och om det är något speciellt de vill lära sig eller prova på. Det är såklart jätteviktigt för oss att ta med deras tankar och önskemål i planeringen framåt”, säger Alexander Sernstål, ansvarig lärare Science Club.

På plats fanns också utvecklingschef Lisa Thörn:

”Det är så roligt att se så många elever på plats. Och vilket driv och engagemang, det bubblar verkligen av tankar och idéer i rummet. Det ska bli kul att följa Science Clubs utveckling, vi har redan många engagerade elever med oss, och en bra samverkan med Högskolan Väst och Innovatum Science center som även dem ser stora möjligheter med den här satsningen på teknik- och naturvetenskapliga ämnen”, säger Lisa.

Efter en trevlig och givande fikastund fick eleverna smygstarta Science Club med spännande experiment. Påverkar stress reaktionshastigheten? Påverkar andningsövningar lungkapaciteten? Och har den dominanta handen högre styrka än den icke-dominanta? Var några av de intressanta frågeställningar eleverna undersökte.

Efter höstlovet är det premiär för Science Club. Flera studiebesök och forskningsprojekt i samverkan med Högskolan Väst och Innovatum Science center är redan inbokade.

”Nu ser vi fram emot att köra i gång på riktigt vecka 46!” Säger Alexander och tillägger, ”Vi har så många spännande och roliga projekt framför oss”.

Bilder från smygstarten av Science Club

Vad är Science Club?

Science Club ger eleverna möjligheten att dyka djupare in i naturvetenskapliga och tekniska ämnen, utanför skoltid. Projektet bedrivs i samverkan med Högskolan Väst och Innovatum Science Center.

Läs mer om Science Club