Idén till projektet uppkom för två år sedan när skolledningen gick igenom resultaten från en Skolinspektionsenkät som våra elever besvarat. Analysen sa att många elever tyckte att elevytan runt cafét kändes otrygg och var en plats man inte trivdes på. Förstelärarna fick i uppdrag att skapa ett projekt där såväl elever som lärare och övrig personal involverades. Så småningom kom verksamhetschefen på Stöd och Service, Lena Hansson, in i arbetet som i sin tur kopplade ihop projektet med inredningsarkitekten Maria Celin.
Den nya elevytan är uppdelad i olika oaser. Små krypin där man kan hänga med sina kompisar utan att bli störd. En utav oaserna tillhör caféet och liknar ett café med tropiskt tema. En annan del hör ihop med biblioteket och har flera studiehörn där eleverna kan hitta ro att plugga tillsammans. Med textiler och ljuddämpande möblering har den stora elevytan blivit en lugn plats där alla elever kan hitta sin oas att vistas i.
– Man förknippar sällan skolkorridorer med trygghet. Vi ville skapa en plats där elever kan trivas och ha det mysigt tillsammans. Vi har byggt flera rum i rummet, små öar där man kan vara trygg och hänga med sina kompisar, förklarar Maria Celin, inredare som under gårdagen fanns på plats för att fira och inviga de nya ytorna.
– Det är en ynnest att få vara med i det här projektet och få arbeta ihop med elever och personal på Birger Sjöberggymnasiet, jag har verkligen världens roligaste jobb! fortsätter Maria Celin.
– Det här projektet är ett fantastiskt exempel på hur man kan jobba med skolförbättring och trygghetsarbete. Elever och personal har varit engagerade tillsammans i ett fint samarbete med mycket kreativitet. Detta är inflytande på riktigt, säger Johan Ceder, rektor på Birger Sjöberggymnasiet.