Birger Sjöberggymnasiet

Om skolan

Vid Birger Sjöberggymnasiet arbetar ca 180 lärare och gemensam personal för att ge ca 1 033 elever en bra gymnasieutbildning. Vi arbetar i olika programarbetslag och verkar för ett flexibelt arbetssätt för elever och personal.

Vi tror att du som väljer att börja på Birger Sjöberggymnasiet är nyfiken på att träffa nya människor, vill utveckla din personlighet och lära dig nya saker. Du kommer att mötas av något nytt och annorlunda när du kommer till oss.

Vi arbetar för att du ska bli sedd och respekterad. Vi tror att du kan ta ett eget ansvar och att du därmed är med och skapar din egen studieväg. Under din studietid kommer du att upptäcka spännande mötesplatser i och utanför skolan.

För att se en helhet i lärandet och förstå hur de olika kurserna hänger ihop arbetar vi med projekt, driver företag på de program det är möjligt och samarbetar med arbetslivet och högskolan. Vi har också många internationella utbyten vilket betyder att du kanske kommer att resa och träffa elever i ett annat land. Det kan också innebära att du får ta emot besökande elever från andra länder som kommer hit till Vänersborg.

På många program deltar vi i tävlingar som Yrkes-SM, Ung företagsamhet, uppfinnar- och design- och matematiktävlingar. Birger Sjöberggymnasiets elever har tagit hem många medaljer och priser, detta kan vara inträdet till en lysande karriär.

Vi vill att du som elev ska känna dig trygg, ha roligt i skolan och lära dig mer och fortfarnde vara nyfiken på att lärar dig nya saker när du lämnar Birger Sjöberggymnasiet. Huvuddelen av verksamheten finns på Idrottsgatan 3 och 7 i nära anslutning till Vänersborgs Idrottsplats och Arena Vänersborg.