Birger Sjöberggymnasiet / Nyheter / 2019 / 05 / 13

EU-dagar på Birger Sjöberggymnaset

Birger Sjöberggymnasiet är ambassadörsskola för Europaparlamentet och i samband med EU-dagen förra veckan har eleverna på åk 2 Samhällsvetenskapsprogrammet anordnat en rad olika spännande aktiviteter för både elever på skolan och allmänheten.

”Det har varit information om EU och valet den 26 maj blandat med lite quiz, provsmakning av europeiska maträtter, uppmaning att ta ställning till viktiga frågor inom EU, utställningar om våra internationella projekt med mera, berättar Henrik Elstad, lärare på samhällsvetenskapsprogrammet.

På onsdagen arrangerades tre timmar EU-kunskap för alla elever i åk 1 som eleverna höll i, den inleddes med filmen om EU och det fanns även workshops om kultur inom EU, hur EU arbetar med mänskliga rättigheter, kahoot om vad EU arbetar med, tipspromenad och som avslutning en utfrågning av politiska partier och vad de vill med EU. Det var mycket uppskattat av både elever och lärare.

Bilder från dagen
[wonderplugin_gallery id=”10″]