Birger Sjöberggymnasiet

Om Birger Sjöberggymnasiet

Här erbjuder vi den stora skolans möjligheter, med den mindre skolans trygghet. Här blir du så mycket du kan!

På Birger Sjöberggymnasiet får du den stora skolans möjligheter samtidigt som du får den lilla skolans trygghet. Här kan du nämligen välja mellan de flesta nationella program, plus några utbildningar och inriktningar som är unika för skolan. Skolan har fina lokaler med fräscha klassrum och elevytor där varje program har en egen del på skolan, vilket ger trygghet och nära kontakt med lärarna. Här hittar du ditt gymnasieprogram oavsett om du vill plugga vidare eller jobba direkt efter gymnasiet. Under din gymnasietid får du dessutom vänner och minnen för livet!

Birger Sjöberggymnasiet hittar du centralt i Vänersborg med busshållplats i nära anslutning.

Bli så mycket du kan

Utbildning är det bästa vi vet, och vårt uppdrag är att hjälpa dig nå dit du vill, oavsett vilken bana du väljer.

På Birger Sjöberggymnasiet hittar du ett stort utbud av riktigt bra utbildningar. Oavsett om du vill förbereda dig för fortsatta studier eller hitta ett jobb efter gymnasiet så finns det en väg för dig här. Vi tror att du ska välja ett program som ger dig framtidslust, ett program där du kan få maximalt utlopp för att vara du och som tar dig ett steg närmare dina drömmar. Vissa program är högskoleförberedande, och andra ger dig en yrkesexamen. Oavsett vad du väljer har du alltid möjlighet att komplettera för att få en grundläggande högskolebehörighet.

Vem var Birger Sjöberg?

Birger Sjöberggymnasiet är döpt efter författaren och kompositören Birger Sjöberg som föddes i Vänersborg 1885. Han blev känd för sina fantastiska visor, som bland annat handlade om kärleken Frida och hemstaden Lilla Paris, samt sina dikter och sina romaner.