Estetiskt Centrum

Planerad start

Välkommen till Estetiskt Centrum – platsen där kreativitet blomstrar och idéer blir till konst! Här samlas alla våra estetiska program för att skapa en unik och inspirerande miljö där DU får möjligheten att utvecklas och briljera.

Hösten 2025 startar Estetiskt centrum på Birger Sjöberggymnasiet. Musik, Bild & Form, Mode & design och vårt riksrekryterande program Spetsutbildning musik – fyra estetiska inriktningar som nu samlas i en gemensam och inspirerande lärmiljö. Här fylls väggarna av färg och konst, och rummen vibrerar av musik och skapande. En plats där allas estetiska talanger vävs samman och skapar magi.

På vårt Estetiska Centrum är möjligheterna oändliga. Visa upp ditt arbete vid våra regelbundna utställningar, konserter och modevisningar och lär känna andra kreatörer samtidigt som du får en högskoleförberedande grund. Tänk dig en föreställning där musiken är komponerad och framförd av våra musikelever, scenkläderna designade och sydda av våra mode- och designelever, och scenografin skapad av våra duktiga bild- och formelever. Det kan ju inte bli annat än bra, eller hur?

På Estetiskt Centrum träffar du likasinnade ungdomar som delar din passion för det estetiska. Här skapar du inte bara konst, du skapar minnen och vänskapsband som kan vara livet ut. Ta chansen att bli en del av vårt Estetiska Centrum!

Inriktningar

Musik

Drömmer du om att stå på scen eller kanske jobba bakom kulisserna? På estetprogrammet med inriktning Musik ger vi dig verktygen att förverkliga dina musikdrömmar. Här får du chansen att skapa, framträda och fördjupa dig både i teoretiskt och praktiskt musicerande.

Mode och design

Vill jobba med inom modevärlden? Eller har du kanske en dröm om att bli kläddesigner? Här får du chansen att lära dig hur du realiserar dina idéer till kläder. På inriktningen Mode och Design ligger fokus på att ge eleven fördjupade kunskaper och färdigheter i designmetodik. Låter det spännande? Välj då Mode och Design!

Bild och formgivning

Du får öva upp din talang inom teckning, måleri och skulptur, lära dig om konst och kultur, ut­veckla din kreativitet, träna ditt analytiska tänk­ande och jobba med två- och tredimensionella tekniker. Du kommer att få skapa och gestalta med traditionella material såväl som med digita­la verktyg. Att arrangera och delta i olika typer av utställningar är också något du får lära dig.

Spetsutbildning musik

Drömmer du om att bli yrkesmusiker? Se hit! Vår riksrekryterande spetsutbildning i musik (MUV) är en utbildning där du ges alla förutsättningar för att uppfylla dina musikdrömmar. Du kommer att få många undervisningstimmar i ditt eller dina instrument, orkester, körsång och mycket mer. Visst låter det roligt? Sök vår spetsutbildning och vi garanterar dig att du får en gymnasietid fylld av musicerande!